Derfor er det vigtigt at holde pauser

Uddannelse og undervisning

Kender du det? Du har så travlt med din eksamen, at du ikke har tid til at holde pause. Pauserne er ofte det, vi nedprioriterer, når vi føler, vi har travlt. Men er det overhovedet smart?

Som at tisse for at holde varmen

Du kender sikkert udtrykket “at tisse for at holde varmen”, og hvis du ikke gør, så kan jeg fortælle dig, at budskabet bag udtrykket er, at varmt tis altså ikke er en langtidsholdbar løsning for at holde varmen, for tisset bliver koldt igen, og så lugter du bare af tis – øv.

Ovenstående analogi kan godt videreføres til pauseoverspringning. Det føles nemlig kortvarigt godt at arbejde igennem pausen, fordi man producerer noget, men derefter kommer betalingen. For hvad betyder det egentlig for hjernen, hvis vi ikke giver den en pause nogle gange?

Nogle undersøgelser viser, at man oftest kommer til at springer over de store og vigtigste opgaver, fordi hjernen grundet pausemangel, ikke kan koncentrere sig tilstrækkeligt. Man kan derfor ofte komme til at føle, at man faktisk har lavet rigtig megt – selvom det i realiteten mest er en masse småarbejde.

Du skal bruge dine pauser til at bearbejde information

Der er flere grunde til, at det er vigtigt at huske at holde sine pauser. En af de grunde er, at din hjerne har brug for at bearbejde den information, du har fodret den med, mens du har arbejdet. Hjernen holder nemlig ikke “bare” pause, fordi ikke sidder og fylder den med information. Når du holder pause, begynder hjernen i stedet for at bearbejde og sortere informationen. Hvis man ikke giver hjernen tid til dette, kan det betyde, at du glemmer den information, du har fået.

Dit nervesystem har brug for ro

Hvis du har prøvet at opleve angst, så vil du højest sandsynligt gerne undvære at prøve det igen. Når man har angst, er kroppen nemlig i konstant alarmberedskab, fordi nerverne er så flossede og konstant på vagt for, at der sker noget dårligt. Hvis man glemmer at holde pause, kan det resultere i, at man overbelaster sit nervesystem, så det falder tilbage til at være i konstant alarmberedskab. Man må gerne arbejde på højtryk i intense perioder. Men det vigtigt at give nervesystemet ro imellem højtrykkene, så ens kortisolniveau (stresshormon) falder. Helst gerne hvert 90. minut.