Arlas lastbiler skal køre på gylle

Transport og fragt

Mælk leveres med biogas

Arla får allerede rigtig meget ud af deres køer, som producerer mælk til det meste af Danmark. Men nu kan de udnytte dyret i endnu højere grad – de vil nemlig til at bruge deres afføring som brændstof!

Det kunne lyde som om, at Arlas lastbilchauffør starter sin morgen med at stå og hælde gylle i benzintanken på sin lastbil, inden han kører ud landevejen i sin arla-lastbil. Helt så primitivt et scenarie, er det dog ikke.

Lastbilerne kører nemlig på biogas, som udledes af kogylle, og som er yderst brugbart i en grøn omstilling! Man har estimeret, at en lastbil kan køre 875 km med gylle fra en enkelt ko! Det vil betyde, at CO2-udledningen nedsættes med 53% i forhold til dieselkørsel!

Indtil videre har Arla omstillet 2 ud af 200 af sine lastbiler til at køre på biogas – og selvom det er en stille start, er ambitionerne store! Arla har nemlig en masse gylle, som ikke bliver brugt, og der er derfor potentiale for at spare rigtig mange penge – samtidig med at gøre noget godt for miljøet!

Normalt bruger man gyllen til gødning, men der mere en rigeligt at tage af til lastbilerne. En ekstra lille bonus er, at lastbilerne kommer til at larme mindre, når de kører på biogas – fremfor diesel! faktisk skulle de kunne reducere støjniveauet med 50%!

Andre miljørigtige omstillinger

Udover at sænke CO2-udledningen med biogas vil Arla også lære undervise sine chauffører i at køre miljørigtigt, og forbyde dem at køre hurtigere end 80 km i timen. For Arla er det langsigtede mål at være helt klimaneutrale i 2020, og biogaslastbilerne er et stort skridt i den rigtige retning.

Arla startede først med at skifte deres diesel ud med syntetisk fremstillet diesel på 60 af deres lastbiler. Det syntetiske diesel var fremstillet af naturgas i stedet for råolie – det gav dem en CO2-besparelse på hele 25%!

Det bliver spændende at se, hvor meget den grønne omstilling når ud til andre transportbrancher!