Sådan udfoldes en kommunikationsstrategi

Medier og kommunikation

Hvad er en kommunikationsstrategi? 

En kommunikationstrategi er den del af ens forretningsstrategi, som kan afhjælpes via kommunikation. Alle virksomheder skulle gerne have forretningsmål, så man har noget helt konkret, man forsøger at opnå. Forretningsmål kan også være med til at påvirke, hvordan I skal prioritere jeres arbejde, så I arbejder mest hensigtsmæssigt.

Konkrete, kommunikative valg

Når I skal udvikle en kommunikationsstrategi, er det essentielt, at I er konkrete og selektive. Det gavner jer ikke at inddrage alle kommunikative strategier, for som ordsproget er formuleret “Hvis du forsøger at ramme alle, rammer du ingen”, og det gør sig særligt gældende, når det kommer til kommunikation. Hvorfor skulle man ellers overhovedet snakke om målgrupper?

Der er derfor lige så vigtigt at fokusere på fravalg, som det er på tilvalg. Der findes ikke en enhedsløsning, når det gælder kommunikation

Kommunikation kan meget – men ikke alt

Det er vigtigt at være opmærksom på, at I ikke “bare” kan sætte mål og opnå dem gemmen kommunikative valg. Man kan påvirke meget gennem kommunikation, men det er, trods alt, ikke andet end gode forudsætninger for opnå jeres mål, I kan være sikre på at opnå. Det er derfor vigtigt ikke at blive skuffet, hvis I regner med at opnå et forretningsmål gennem kommunikation, men fejler. Det betyder ikke nødvendigvis at jeres kommunikation har været dårlig – kommunikation er trods alt “kun” ord og ikke en pistol for hovedet (heldigvis!), der tvinger folk til at tage valg. Kommunikation kan påvirke, men ikke tvinge.

Eksempel på kommunikationsstrategi

Er det svært for dig at forestille, hvordan en kommunikationsstrategi udføres i praksis? Et eksempel på en kommunikationsstrategi kunne være, at man gerne vil øge sin hjemmesides besøgsantal med 25% – et forretningsmål som klart kan understøttes af kommunikative tiltag. Nu skal I finde ud af, hvordan I giver jer selv de bedste forudsætninger for at opnå målet. Det kan fx være, at I begynder at oprette Facebook annoncer, forsøger jer med linkbuilding eller andet.