Sådan får du bevæget dig (udenom fitness)

Helse, skønhed og pleje

Synes du heller ikke, det giver mening at sidde og pumpe løs på en maskine nede i det lokale fitnesscenter, men tænker, at der ikke er andre måde at blive trimmet og slank på? Så har vi gode nyheder! Du behøves nemlig ikke bevæge dig ned i fitness for at få motion – du kan gøre det mange andre steder. Og du kan endda gøre det, så det også er sjovt og (næsten) ikke føles som motion!

 

Brug reklamepauserne fornuftigt!

Hvis du ikke bruger din tid i fitness, bruger du den måske foran TV’et? Hvis du gør, så er du sikkert lige så irriteret over reklamer, som resten af den danske befolkning er. Er du en af dem, der zapper rundt, mens du venter på, at reklamerne er forbi, eller tager du en tur på instagram? Det kan også være, at du stirrer tomt på skærmen eller rent faktisk ser reklamerne? Vores forslag er, at du dropper din gamle tradition. Forvandl i stedet for reklamepausen, der alligevel er irriterende, til noget der er produktivt!

Beslut dig for, at du i hver pause skal tage 50 squats, 20 armbøjninger, en løbetur rundt om huset – eller en anden aktivitet, der lige puster lidt liv i blodomløbet. Hvis du på et tidspunkt oplever, at det er blevet meget nemt at tage fx squats, så kan du med fordel udfordre dig selv til at tage 60 næste gang!

Brug dine ben som transportmiddel!

Hader du at sidde fast i trafikken i din bil eller at sidde tæt på fremmede mennesker, når du er med offentlig transport? Med mindre du har meget langt, foreslår vi, at du begynder at bruge dine ben som dit primære transportmiddel! Det smarte er, at de (forhåbentlig!) aldrig går i stykker, og (forhåbentlig!) ikke kommer med uforudsete forhindringer – som trafikken fx gør. Hvis du først kender en god rute, så ved du også helt præcist, hvor lang tid du skal bruge på at tage den. Du vil formodentlig opleve oftere (eller altid!) at komme til tiden!

En god lille “regel”, du kan sætte for dig selv, er at skal et sted hen, hvis der fx er under 7 kilometer. Du sætter selvfølgelig selv reglen for, hvad du synes er rimeligt. Men hvis du virkelig tager rådet til dig, så vil du sandsynligvis opleve at begynde at elske dine gåture. Husk at underholde dig selv undervejs (hvis du vil) med en god podcast eller noget fedt musik! Og forglem ej ordsproget “Der findes ikke dårligt vejr, kun dårlig påklædning”. Alternativt kan du også sigte efter at gå 10.000 skridt om dagen.

 

Styr udenom “alt-eller-intet fælden”

Hvis man vil gøre bevægelse en større del af en hverdag, så handler det i stor grad om at ændre sine vaner. Ellers risikerer man at hoppe i “alt-eller-intet-fælden”, som aldrig er en holdbar løsning. “Alt-eller-intet-fælden” er ikke altid nem at genkende lige til at starte med. Men måske du kan genkende dette?

 

Du begynder at dyrke motion, og det får forrygende. Du føler, at denne gang er anderledes, denne gang vil du forblive motiveret – og du kommer aldrig til at blive doven igen! Du har optaget en ny livsstil, og du vender aldrig tilbage til den gamle! Men … så, sker det. Pludselig kommer dagen, hvor du ikke kommer i fitten, eller hvor du tager bilen i stedet for at gå. Og så kommer følelsen “Så kan det også være lige meget – nu er i dag alligevel ødelagt”. En dag bliver måske til en uge, en uge til to osv. Lige indtil du efter en periode får følelsen af at motivationen er tilbage – bare for at starte hele rutsjebaneturen igen.

Hvis du er en af dem, der ofte falder i “alt-eller-intet-fælden”, så kan det være en god idé at tvinge dig selv til at tage små skridt. Eller at øve dig i at sige til dig selv, at hele dagen ikke er ødelagt, bare fordi du kun nåede op på 9.000 skridt. Du ved jo også godt, at det ikke er rationelt at tænke anderledes. Også selvom det er svært. Men det er fordi dine følelser overtager. Det første skridt er at være opmærksom på fælden, så du begynder at være klar over, hvad er det er for et mønster, du havner i.

Hvis du begynder at indarbejde små vaner (som du også nogle gange vil komme til at afvige fra, fordi livet er uforudsigeligt), så vil du opleve, at de i det lange løb er bedre for dig end “alt-eller-intet”- alternativet.