5 råd, der får dig til at drikke mere vand

Helse, skønhed og pleje

Du ved sikkert, at vores sundhed afhænger af, at vi drikker vand – men husker du det? Hvis man ikke er vant til vand, kan det virke meget overvældende pludselig at begynde at drikke to liter vand om dagen. Det kan også være, at du har givet det flere forsøg, men altid giver op, fordi du synes, det er forstyrrende, besværligt eller andet. Måske vores råd kan hjælpe dig? Du kan jo give det et forsøg ..

 

 

Køb dig selv en fed vandflaske

Jubbi – en undskyldning for at shoppe! Du har måske hørt om folk, der køber nyt træningstøj for at få fornyet motivation til at tage i fitness. Brug det samme trick, og køb en vandflaske! Det er bare lidt sjovere at drikke af noget, som er nyt og hyggeligt. Og så har du også en flaske at drikke af, skulle dit væskemangel skyldes, at du mangler en! Hvis du kan huske det, kan du fylde den op med koldt vand om aftenen og sætte den i køleskabet natten over – så er der lækkert, iskoldt vand til dig selv om morgenen!

 

 

Lidt er bedre end intet

Vil du gerne drikke mere vand, men glemmer det simpelthen? Pludselig er halvdelen af dagen måske gået, og du indser, at du ikke har drukket en dråbe vand hele dagen. Du dropper det, fordi det alligevel er ødelagt for i dag – og så prøver du igen i morgen! Lyder det bekendt? Så kan det være, at du skal starte med et mindre mål. Måske du skal starte med kun at drikke en liter vand om dagen? Er der en stemme inde i dig, der skriger, at det er forkert, så er det ikke så mærkeligt, at du hurtigt giver op. Hvis vi sætter os selv et for stort og uoverskueligt mål, er det sværere for os at gennemføre, og det kan resultere i, at vi slet ikke får opnået noget af målet. Så er det trods alt bedre at drikke halvdelen af det, ikke? Du kan altid sætte forbruget op over tid.

 

Påmind dig selv

Du kan også forsøge at komme din glemsomhed i forekøbet og indstille en alarm på din mobil, som ringer en gang i timen for at minde dig om at drikke. I dag er der også forskellige apps, man kan hente til formålet. Hvis du ikke gider forstyrres af en alarm, kan du også forsøge at indarbejde din vandindtagen som en rutine i din hverdag. Hvis du fx har en flaske på 1,5 liter, kan du beslutte, at den altid skal være tom kl. 12, og så igen kl. 15 .. Og hvordan det ellers passer ind i din hverdagsrutine!

 

 

Lav lækkert vand

Kan vand være lækkert? Ja da! Måske du ikke får drukket vand, fordi du synes, det har for neutral og tom en smag? Så kan det være, at det er på tide at gøre dit vand mere indbydende! For nogle er det nok at komme isterninger i vandet, men du kan også udfordre din kreativitet og prøve fødevarer som agurk, citron, jordbær, mint eller ingefær. Det er nok lækrest, hvis det er nogle friske smage, du tilføjer, men prøv nogle kombinationer og opdag, hvad der får dig til at drikke mere vand!

 

 

Spis dit vand

Tygger du på dit vand? Nej, tænker du måske, men det gør du faktisk – nogen gange i hvert fald. Noget af det væske, vi indtager, får vi nemlig gennem vores mad. Du kan selv sørge for at optimere dit vandforbrug gennem madvare ved at fokusere på fødevarer med et højt vandindhold. Prøv fx med agurk, vandmelon, granatæble, tomater, radiser eller selleri!