Får du protein nok?

Helse, skønhed og pleje

Hvad er protein?

Protein dannes af aminosyrer, som både findes i mad og vores kroppe. Forskellige aminosyre producerer forskellige proteiner. Nogle aminosyre kan kroppen selv danne, men andre skal komme fra maden, og det er derfor, det er vigtigt at være opmærksom på at spise nok protein! Der er mange forskellige kombinationer og baner af aminosyrer. Faktisk er der så mange, at vores kroppe råder over 25.000 proteiner! Det er måske en svær formulering af korceptualisere, men det betyder, at cirka 8% af kvinders kropsvægt betår af protein, mens det for mænd udgør en procentdel på cirka 11%.

 

 

Hvorfor er protein vigtigt?

Du forbinder sikkert protein med trænning – og det er med god grund! Når vi træner, nedbryder vi nemlig vores muskler, og det er først i en efterfølgende restitutionsperiode, at musklerne begynder at blive stærkere fra den træning, vi har udført. Hvis man ikke giver sin krop den nødvendige væske og de nødvendige vitaminer for at restituere, kan kroppen ikke restituere optimalt, og det betyder, at du ikke får det fulde udbytte ud af din trænning. Det er også derfor, det oftest er folk, der går meget op i træning, du ser købe en proteinshake til overpris i Brugsen.

 

Hvor får vi protein fra?

Men bare rolig – du behøves ikke at ruinere dig selv ved at købe dyrt proteinpulver og – barer. Der er nemlig masser af protein at hente i vores mad – du skal bare vide, hvor du skal lede efter det henne. Generelt siger man, at en aktiv person skal indtage mellem 1,0-1,5 gram protein pr. kropskilo. Hvis du fx vejer 60 kg, så skal du spise mellem 60-90 gram protein om dagen for at opnå dit daglige behov. Hvis hård træning er en stor del af dit liv, skal du indtage mere.

De fleste forbinder måske protein med en stor bøf, og selvom en bøf også er rigtig proteinrig, så findes der også en masse andre madvarer, som er proteinrige. Det er desuden vigtigt at indtage protein gennem forskellige fødevarer, da der som sagt findes så mange forskellige former for protein. Det er desuden bedst at indtage protein gennem sin mad og ikke hurtige snacks, som er fremstilles med henblik på et højt proteinindhold. Det er ikke fordi, de er usunde (måske nogle af dem er), det er bare generelt sundest at indtage sine vitaminer gennem naturlige kilder.

 

 

De mest proteinrige fødevarer

Her er en liste over nogle af de mest proteinrige fødevarer, så du kan begynde at danne dig et lille overblik over, hvor du skal lede efter protein henne.
proteinindholdet er pr. 100 gram.

  • Linser: 26 gram
  • Mandler: 21 gram
  • Æg: 13 gram
  • Fisk: 18-20 gram
  • Havregryn: 13 gram
  • Hvide bønner: 21 gram
  • Tun: 27 gram
  • Kylling: 26 gram
  • Roastbeef: 22 gram
  • Soyabønner: 36 gram
  • Peanutbutter: 20 gram
  • Mozarella: 29 gram

Surf selv videre på nettet for at finde blive klogere på, hvilke fødevarer der indeholder protein!