Kender du det skjulte sukker i dine fødevarer?

Mad og drikkevarer

Vi ved, at det er dårligt at spise for meget sukker. Men for at være sikker på ikke at indtage for meget sukker, er det også nødvendigt at vide, hvilke madvarer der indeholder sukker. Det er nemlig ikke altid intuitivt, hvor sukkeret gemmer sig – for i nogle tilfælde, kan det forekomme helt malplaceret! Men ved du, hvor sukkeret er? Læs med her, hvor vi afslører en række madvarer, der overraskende indeholder sukker.

 

Dressing & sauce

Hvis du køber en færdiglavet dressing, så kan du godt være sikker på, at der er sukker i, medmindre der direkte reklameres med andet. Det er derfor ikke så underligt, at det kan pifte en salat så meget op, hvis man vender den i dressing. En stor del af dressingsmagen kommer nemlig fra sukker – og her er det ikke unormalt at finde 10-15 gram pr. deciliter dressing. Den største synder blandt sauce og dressing, er ketchup, som indeholder helt op til 20-30 gram sukker pr. deciliter!

 

Frosne bær

Det er en dejlig, nem løsning at købe bær på frost, fremfor friske bær. Så er man sikker på, at de ikke bliver for gamle, og samtidig er de også billigere! Desværre er der ikke kun fordele ved at købe frostudgaven. Mange frosne bær er nemlig overhældet med sukker – og nogle lige så meget, som der hældes i sodavand! Udover at bærerne mister noget af deres sundhedsværdi, fordobles kalorieantallet også – i hvert fald, i de værste af tilfældene!

Marmelade og syltetøj

Vi skal tilbage til bærerne som i sig selv er enormt sunde antioxidanter, men som ofte udsættes for en usund formidling. Dette opleves blandt andet i marmelade og syltetøj, hvor der tilføjes mellem 40-60 gram sukker pr. 100 gram! Og vær varsom, for selvom der reklameres med, at der ikke er tilsat sukker i produktet, kan det godt blot betyde, at der er tilsat frugtsukker, som også er skadeligt. Alternativt kunne du selv kaste dig ud i marmeladelavning – hvis du er frisk på det!

Frugtyoghurt 

Frugtyoghurt mærker sig ofte med at være sundt, da det indeholder en masse frugt. Men sandheden er en lidt anden. Yoghurt inderholder allerede en naturlig andel mælkesukker, på 5 pct. sukker, men derudover tilføjes der også 5-6 pct hvidt sukker for bedre smag. Man ender derfor ofte med at stå med et produkt, der indeholder lige så meget sukker, som en sodavand.